Cal Schenkel
(1947, EEUU) es una de las figuras gráficas más importantes e influyentes de
los últimos 50 años. Ilustrador “residente” de Frank Zappa, Schenkel fue el primer artista asociado con un
proyecto musical, y aportó a la música de este una imaginería absolutamente
característica, enloquecida y singular.
Es responsable de algunas de
las portadas de discos más célebres e icónicas de la historia, portadas que
muchas veces superan con creces la música que envuelven: el reverso tenebroso
psicodélico de “We’re Only In It For The
Money”, el misterio y belleza feístas de “Uncle Meat” y “Burnt Weeny
Sandwich”, la imponente y enigmática fotografía de “Hot Rats”, la línea caótica llena de encanto de “Cruising With Ruben & The Jets” y “Just Another Band From L.A.”, el barroquismo
de “Grand Wazoo” y “One Size Fits All”, o el surrealismo
visual de “Trout Mask Replica”, la
gran obra maestra art-rock cubista de Captain
Beefheart & The Magic Band.
Influencia decisiva en gente
como Gary Panter, Matt Groening o Savage Pencil, las portadas, carteles y cómics de Cal Schenkel son
historia viva de la gran revuelta cultural de finales del siglo XX.
Posteriormente, gente como Hipgnosis, el alucinado Pedro Bell, Lemi Ghariokwu, Homer Flynn,
Overton Loyd o Raymond Pettibon, revolucionaron el arte de la portada discográfica
y dieron una identidad visual a Pink
Floyd, Funkadelic, Fela Kuti, The Residents, Parliament y
Black Flag, respectivamente, pero
Cal Schenkel es el padre espiritual de todos ellos y, en mi opinión, el más
brillante y genial de todos.
Desde adolescente he pasado
rachas obsesionado con Zappa. Mucha de su música me gusta, pero lo que me
hipnotizaba y atraía una y otra vez a la letra “z” en las tiendas de discos
eran sus portadas. Los collages, los dibujos y las fotografías de Schenkel
tienen un “aura”, no podría explicarlo de otra manera. “Lumpy Gravy” y “Hot Rats”
(superrealismo en Saturno) muestran visiones subjetivas de una mente
sobreexcitada. Las fotografías de “Trout Mask Replica” parecen haber sido
sacadas de ritos sucedidos en la mismísima Atlántida. Son imágenes desafiantes
que supuran distorsión e hipérbole.
Al igual que le sucede a Robert Crumb, la palabra “psicodelia”
no puede capturar completamente la amplitud y potencia de Schenkel, que parece
disfrutar buscando la belleza dentro de la fealdad y lo grotesco. Su estilo
histérico (Carl Barks dadaísta con
sobredosis de cafeína), su línea errática y su expresionismo figurativo
auguraron un futuro que cristalizaría una década después con el nacimiento del
punk. Sus portadas muestran un universo demente y excesivo de colores chillones
y líneas en perpetua vibración.
Actualmente, lleva su propia
plataforma de arte por correo, www.ralf.com,
desde la que vende láminas, cuadros y recreaciones de sus portadas más míticas
a precios de risa. Todavía no puede creer que uno de mis héroes
contraculturales haya accedido a contestar unas preguntas para mi fanzine.
1. Tus icónicas portadas de los 60 y los 70 son
realmente diferentes del arte de esa época. Me gustaría saber cuáles eran tus
principales infuencias gráficas en ese momento.
Estaba más influenciado por
las bellas artes que por los estilos comerciales prevalecientes del momento,
imagino que Dada, el Surrealismo, el Pop-Art, las cosas usuales. Por supuesto,
el Pop-Art derivaba de los diseños comerciales, así que hubo un poco de
influencia circular ahí.
2. ¿Tenías conexiones con la revolución del cómic
underground?
No directamente, y la mayoría
de esos cómics no fueron tan visibles durante los primeros años en los que
trabajé para Frank, así que no tuve mucha influencia. Pero, sin duda, fui
influenciado por sus ancestros, los cómics normales, en particular los Disney
Donald Ducks de Carl Barks.
3. Tengo curiosidad por saber si Zappa estaba
interesado en el arte. Aunque no hablaba mucho del tema, trabajó con artistas
increíbles: tú, Bruce Bickford, Neon Park, Gary Panter, David McMacken...
Supongo que algunas de sus portadas nacieron de sus ideas, mientras que otras
fueron totalmente tuyas (como “Uncle Meat”), ¿es así? ¿Podrías explicar el
proceso de creación de esas portadas? ¿Solías trabajar habitualmente mano a
mano con Frank Zappa?
Bueno, normalmente tenía
mucha libertad, pero dependía de la naturaleza del disco. “One Size Fits All” y
“The Grand Wazoo” estaban bastante limitados por el concepto de las letras y la
historia, y hubo mucha interacción con Frank en diversas etapas de la
producción. Algunas cosas eran dirigidas y yo ofrecía mis propias ideas que a
él le gustaban. En otros discos como “Burnt Weeny Sandwich” (portada) y “Uncle
Meat”, por ejemplo, Frank no tuvo nada que ver. Hice esas piezas específicas de
arte y se las enseñé a Frank ya acabadas.
4. He leído que has dicho que “Cruising with Ruben
& The Jets” es tu portada favorita para Zappa. ¿Sigue siendo así?
Supongo que sí, pero al igual
que con l@s niñ@s, realmente no puedes escoger.
5. Tus personajes con nariz de perro son una de las
imágenes más reconocibles del universo Zappa y creo que han inspirado a muchos
artistas. ¿Cuándo empezaste a dibujar esas figuras? ¿Cómo tomaron forma?
Como ya he mencionado, Carl
Barks, sus personajes y otros “funny animals” de los cómics de los 1950s fueron
una gran influencia, y muy divertidos de usar.
6. “Burnt Weeny Sandwich” y “Uncle Meat” son dos de
las portadas de discos más intrigantes que he visto jamás. Recuerdo estar
hipnotizado por el arte de “BWS” cuando era adolescente, ¡daba miedo! Sé que
esa imagen iba a aparecer originalmente en un disco de Eric Dolphy. ¿Qué disco
concretamente? ¿Llegó Dolphy a ver el arte o fue rechazado por la compañía?
Es solo una conjetura, pero
creo que probablemente fue "Iron
Man", publicado por Douglas en 1968. Hice el arte en el pequeño patio
del apartamento de Frank en Charles St. cuando aun vivíamos en Nueva York, las
manos eran restos de los maniquíes de “We’re Only In It For The Money". La
portada fue creada originalmente para el abortado proyecto "MOOP" de Alan Douglas (nunca me reuní con
Dolphy), y Frank decidió usarlo para "Burnt Weeny Sandwich" después
de que yo dejara de trabajar para Bizarre Records en 1969 y necesitara una
portada durante mi “hiato” (no estaba al tanto del título "Iron Man"
cuando creé la pieza, no sé si por aquel entonces tenía un título o no).
7. Además de tu trabajo para Zappa, puede que
"Trout Mask Replica" sea tu portada más famosa. Siempre me he
preguntado por qué no hiciste más trabajo para Captain Beefheart.
Comencé a trabajar en una
portada para "Bat Chain
Puller", pero ese álbum quedó en suspenso. Diría que la mayoría de las
veces fue debido a la relación entre Frank y Don. Nunca me acerqué de forma agresiva a nadie para trabajar,
prácticamente siempre iba fluyendo con lo que venía.
8. Tu arte ha influenciado a muchísima gente. Su
enérgica estética cruda y línea nerviosa e irregular precedió el universo
gráfico del punk, y tu espíritu iluminó el trabajo de gente como Gary Panter,
Savage Pencil, The Residents, Matt Groening... ¿Sientes que tienes algo en
común con el estilo punk/new wave?
Supongo que sí, claro, mucho
más que con el anterior período psicodélico. Gary Panter es amigo mío, me
encanta su trabajo.
9. Tu “asociación” con Zappa fue la primera simbiosis
entre un músico y un artista, la primera vez en la que una banda/músico le daba
a su música una estética artística particular. Después de ti, vinieron PedroBell (Funkadelic), Hipgnosis (Pink Floyd), Lemi Ghariokwu (Fela Kuti) y muchos
más. ¿Has estado alguna vez interesado o incluso influenciado por el arte de
otros discos?
Para ser sincero, no sé mucho
de la gente que citas. Seguro que he visto su trabajo, pero no conjuntamente
con su larga relación con las bandas/músicos.
10. Es bien conocida la opinión de Zappa sobre las
drogas. ¿Compartías su punto de vista o usabas las típicas sustancias de la
épica? Si es así, ¿tuviste influencias del LSD? ¿Sentías algún tipo de afinidad
con el arte psicodélico de esa época?
Aparte de un poco de
experimentación en la escuela, no usé drogas. La marihuana no va conmigo y
nunca tomé LSD. Esta fue una de las razones por las que me gustaba trabajar con
Frank, y por las que no trabajé mucho más en el negocio de la música. No me
gustaba mucho salir por ahí, la escena de las drogas no me gustaba nada.
11. Me sorprende mucho que no exista un libro
recopilando todo tu importante trabajo. ¿No has tenido ofertas o es algo en lo
que no estás interesado?
Podría ocurrir algún día, hay
un montón de complicadas razones por las que no ha sucedido todavía.
12. Ahora tienes una página web llamada Galerie Ralf
desde la que vendes impresiones y arte original. ¿Estás involucrado en otros
proyectos aparte de esto?
De cuando en cuando realizo
algún trabajo comercial, pero la mayor parte del tiempo estoy concentrado en
desarrollar mi pintura.
13. Muchas gracias por tu tiempo, Cal, me siento
realmente afortunado de poder enviar algunas preguntas a uno de mis artistas
favoritos de todos los tiempos.
“De nada! :)”
Cal Schenkel (1947, USA) is one
of the most important and influential graphic figures of the last 50 years. Frank Zappa’s "resident"
illustrator, Schenkel was the first artist associated with a musical project,
and gave the music an absolutely characteristic, crazy and singular imagery.
He is responsible for some of the most famous and iconic album covers in
history, covers that often far exceed the music they wrap: the dark psychedelic
reverse of "We're only in it for
the money", the mystery and feistic beauty of "Uncle Meat" and "Burnt
Weeny Sandwich", the menacing and enigmatic photograph of "Hot Rats", the chaotic line full
of charm of "Cruising with Ruben
and the Jets" and "Just
another band from LA", the baroque imagery of "Grand Wazoo" and "One
Size Fits All", or the visual surrealism of "Trout Mask Replica", the great cubist art-rock
masterpiece by Captain Beefheart &
The Magic Band.
Decisive influence on people like Gary
Panter, Matt Groening or Savage Pencil, the covers, posters and
comics of Cal Schenkel are living history of the great cultural revolution of
the late twentieth century.
Later, people like Hipgnosis,
the hallucinated Pedro Bell, Lemi Ghariokwu, Homer Flynn, Overton Loyd
or Raymond Pettibon, revolutionized
the art of the record cover and gave a visual identity to Pink Floyd, Funkadelic, Fela Kuti, The Residents, Parliament
and Black Flag, respectively, but
Cal Schenkel is the spiritual father of all of them and, in my opinion, the
brightest and most brilliant of all.
Since I was a teenager, I've had streaks obsessed with Zappa. I like a
lot of their music, but what hypnotized me and attracted again and again to the
letter "z" in the record stores were their covers. The collages,
drawings and photographs of Schenkel have an "aura", I could not
explain it in any other way. "Lumpy
Gravy" and "Hot Rats" (superrealism on Saturn) show
subjective visions of an overexcited mind. The photographs of "Trout Mask
Replica" seem to have been taken from rites that took place in Atlantis
itself. They are challenging images that ooze distortion and hyperbole.
Just as it happens with Robert
Crumb, the word "psychedelia" cannot fully capture the amplitude
and potency of Schenkel, who seems to enjoy looking for beauty within ugliness
and the grotesque. His hysterical style (like a dadaist Carl Barks with a caffeine overdose), his erratic line and his
figurative expressionism predicted a future that would crystallize a decade
later with the birth of punk. Their covers show a demented and excessive
universe of bright colours and lines in perpetual vibration.
Currently, he carries his own art platform by mail, www.ralf.com, from which he sells pictures, paintings and
recreations of his most mythical covers. I still cannot believe that one of my
counter-cultural heroes has agreed to answer some questions for my fanzine.
1. Your iconic 60’s and 70’s record covers are really different from
other artwork of the era. I’d like to know what were your main graphic
influences at that time.
I was more influenced by fine
art than the prevailing commercial styles at the time, I guess Dada,
Surrealism, Pop Art--the usual stuff. Pop Art of course was derived from
commercial designs so a bit of circular influence there.
2. Did you have connections with the underground comics revolution?
Not directly, and mostly the
underground comics weren't that visible for the first couple of years that I
was working for Frank, so didn't have much influence. But I was certainly
influenced by their ancestors, the regular comic books, particularly the Disney
Donald Ducks by Carl Barks.
3. I’m curious about Zappa’s interest in art. Although he didn’t talk
much about the issue, he worked with incredible artists: you, Bruce Bickford, Neon Park, Gary Panter, David McMacken... I guess some covers
were born from his ideas, while others were totally yours (like “Uncle Meat”),
was it? Can you explain the process of creating those covers? Did you usually
work hand to hand with Frank Zappa?
Well, I usually had a lot of
freedom, but it would depend on the nature of the album. OSFA (“One Size Fits
All”), GW (“The Grand Wazoo”), were pretty much confined by the concepts in the
lyrics or story, and there was a lot of interplay with Frank at various stages
of the production. Some things would be directed and I would also offer my own
ideas that he would like. On other albums “Burnt Weeny Sandwich” (front cover),
“Uncle Meat”, for instance, Frank had no input. I did those as specific pieces
of art and showed Frank when they were done.
4. I’ve read that you’ve said that “Cruising With Ruben & the Jets”
is your favourite Zappa cover. Is it still your favourite?
I suppose it is, but like
children, you can’t really pick & choose.
5. Your dog-nosed characters are one of the most recognizable images
from the Zappa universe and I think they’ve inspired lots of artists. When did
you begin drawing those figures? How did they take shape?
I mentioned Carl Barks, his
characters and the other funny animals from 1950s comics were a major
influence, and they were just a lot of fun to use.
6. “Burnt Weeny Sandwich” and “Uncle Meat” are two of the most
intriguing record covers I’ve ever seen. I remember being hypnotized by “BWS”
artwork as a kid, it was scary! I know that it was first designed for an Eric Dolphy record. Which record was
that? Did Dolphy come to see the artwork or was it declined by the company?
It's just a guess, but I think
it was probably "Iron Man," first released by Douglas in 1968. I made
the art in the little back yard of Frank's Charles St. apartment when we were
still living in New York, the hands are left over from the mannequins on
"We're Only In It For The Money." The cover was originally created
for the aborted Alan Douglas "MOOP" project (I never met with
Dolphy), and Frank decided to use it for "Burnt Weeny Sandwich" after
I quit working for Bizarre Records in 1969 and he needed a cover during my
"hiatus" (I wasn't aware of the title "Iron Man" when I
created the piece, I don't know if it had a title then or not).
7. Besides your work for Zappa, “Trout Mask Replica” may be your most
famous record cover. I’ve always wondered why you didn’t make more work for
Captain Beefheart.
I did start working on a cover
for "Bat Chain Puller" but then that album was put on hold. Mostly I
would say it is because of the on again, off again relationship between Frank
and Don. I never really aggressively approached anyone for work, pretty much
just went with the flow of what came along.
8. Your art has influenced a lot of people. Its energetic raw aesthetic
and ratty line preceded punk graphic universe and your spirit illuminated the
art of people like Gary Panter, Savage Pencil, The Residents, Matt Groening...
Do you feel something in common with the punk/new wave style?
I suppose so, sure, much more
than the earlier psychedelic period. Gary Panter has become a friend, I love
his work.
9. Your “association” with Zappa was the first symbiosis between a
musician and an artist, the first time a band/musician gave his music a
particular artist aesthetic. After you, there was Pedro Bell (Funkadelic),
Hipgnosis (Pink Floyd), Lemi Ghariokwu (Fela Kuti) and many more. Were you
interested or even influenced by other records artwork?
To be honest, I don't know
much about them. I'm sure I've seen some of their work, but not put it together
with their long relationship with the bands/musicians.
10. It’s well known Zappa’s opinion of drugs. Did you share this point
of view or did you use the usual drugs of the time? If so, were you influenced
by LSD? Did you feel some kind of affinity with the psychedelic art of the
time?
Other than a little
experimentation in school, I didn't use drugs. Marijuana doesn't agree with me
and I never took LSD. This was one of the reasons that I liked working with
Frank, and why I didn't do much other work in the music biz--I wasn't much for
hanging out, the drug scene really turned me off.
11. It’s surprising for me that there is not a book compiling all your
important work. Haven’t you had offerings or is it something you’re not
interested in?
It could happen someday, there
are a lot of complicated reasons why nothing has been done yet.
12. Now you have a web page going called Galerie Ralf where you sell prints and original art. Are you
involved in another projects beside it?
Now and then I do a small
commercial job, but mostly I am concentrating more on developing my painting
right now.
13. Thanks a lot for your time, Cal, I feel really lucky to be able to
send some questions to one of my favourite artists ever.
De nada! :)
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